vrijdag 31 december 2010

Zelf doen


Weer. Het patroon is duidelijk. Nu nog de oplossing.

Dagen zit ik te hannesen met mijn adressenbestand. Hoe krijg ik mijn waardevolle adresboek uit mijn 0.0-blackberry overgezet naar een andere telefoon? De servicedesk van de gemeente laat het afweten - 'tja, wij weten het ook niet, ons systeem is niet compatible met wat dan ook' en de telefoons praten ook niet vanzelf met elkaar. Uren verspild en de oplossing nog niet gevonden. Tijd om hulp in te schakelen.

Terwijl ik vanuit het zolderraam naar de schapen op het veld staar, besef ik dat ik er weer ben ingetuind. Zelf doen. Altijd eerst zelf doen. Had ik diezelfde gedachte enkele weken geleden ook niet, toen de rioolmeneer binnen twee uur oploste wat ikzelf in een week niet voor elkaar kreeg?

In een professionele situatie weet ik op het juiste moment hulp in te schakelen. Niet meteen collega's lastig vallen, maar ook niet te lang wachten. Immers, als mijn probleem met hulp van een ander snel kan worden opgelost, is dat in ons gezamenlijk bedrijfsbelang.
Privé is dat anders. Wie heeft er belang bij mijn adressenbestand of riool? Juist. Niemand. En dan viert mijn calvinistische bescheidenheid hoogtij.

Ik weet, dat zelf doen heeft me veel gebracht. Ik kan als de beste streeploos schilderen, achteruit inparkeren, een spiegelgladde betonvloer gieten en een band plakken. Zelf kunnen geeft vrijheid. Laten doen waar een ander veel beter in is, geeft misschien wel meer vrijheid. Een gedachte op de laatste dag van het jaar. Ik voorzie een goed voornemen voor 2011.

4 opmerkingen:

  1. En daarom poetst iemand anders het huis. Omdat het kan en omdat het kwaliteit oplevert. Dubbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad. Dat is een van de beste dingen die ik mezelf cadeau heb gedaan in 2010.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je met jouw Blackberry synchronisatiesoftware kan gebruiken en je hebt een pc met outlook dan is dat zo gepiept.

    Alle lof dat je eea eerst zelf probeert maar gebruik een "timebox". Daarna gewoon vragen!

    Gelukkig en een doe-het-zelvend nieuwjaar gewenst. En leuke blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel Wilco! Die eerste vlieger ging niet op. Afgeschermd, afgekapt, uit de tijd, onmogelijk. Dat. En een timebox, tja, zo simpel is het. Goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen